خداوند، ظاهر است؛ زیرا عین هستی است.
موجودات دیگر هستنده اند؛ اما خداوند، هستی است.
اگر ظاهر بودن موجودات، به دلیل هستی دهنده ی آن هاست، پس نفس هستی هم ظاهر است.
هستی، ظاهر تر از هستنده است.
به عبارت دیگر، تمام اشیاء با نور، ظاهرند و اگر نو نبود، هیچ یک از اشیاء قابل روئیت نبودند.
در نتیجه خود نور، ظاهر تر از اشیایی است که با نور، ظاهر هستند.
هستی از هستنده ها و نور از منور ها، ظاهر تر است.
شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
بر کلمات المکنونة فیض کاشانی
اگر خداوند همه چی را میداند پس من اختیار ندارم